nieuw: bepaal zelf of je mogelijk een prijs wilt winnen !
Vanaf februari kun je zelf bepalen of je misschien een prijs wilt winnen in ToTheTop. Je mag nog steeds gratis spelen, maar dan krijg je, als je wint, geen prijs.
Je mag in de eerste drie dagen van het spel een bedrag van maximaal 50 credits (mag dus ook minder) overmaken via AWExchange naar Wilma (citizen nummer: 1263) onder vermelding van ToTheTop.
De winnaars die aan het eind van het spel in de top drie staan, ontvangen hun prijs:
eerste plaats: 5 maal hun inzet
tweede plaats: 3 maal hun inzet
derde plaats: 2 maal hun inzet
nieuw: beurten lenen !
Je kunt nu beurten lenen bij de bank. Kijk hieronder voor meer informatie.
inleiding
Het speelveld van ToTheTop bestaat uit cirkels (rondjes) die op een berg liggen. Een speler kan op een rondje staan. De naam van de speler staat dan in het rondje. Rondjes waar niemand op staat zijn grijs.
Doel van het spel is om zoveel mogelijk rondjes op de top van de berg binnen te brengen bij [TTT]. Degene die de meeste rondjes binnen heeft gebracht (in de snelste tijd) heeft gewonnen.
toeristen
Als toerist kun je helaas niet meespelen. Wordt lid via www.awexchange.com.
nieuwe speler
Als je nieuw bent kun je op het bord klikken dat je bij het binnenkomen van de wereld ziet. De bot kiest dan een startplek voor je en zet op de 10 rondjes van die startplek je naam.
beurten
Op ieder heel uur krijg je een extra beurt uitgedeeld door de bot. Je ziet het aantal beurten aangegeven door de stapel kleine dobbelsteentjes bij je startplek. Je kunt tot maximaal 25 beurten sparen. Het is dus belangrijk om minstens éénmaal per dag te spelen.
Als nieuwe speler krijg je 10 dobbelsteentjes extra (bovenop de gespaarde beurten).
dobbelen
Voordat je een vlakje kunt verplaatsen moet je eerst met de dobbelsteen gooien die bij je startplek ligt. Als de dobbelsteen grijs is kun je op je dobbelsteen klikken. Je kunt ook op het plaatje van de dobbelsteen, linksonder in het scherm klikken.
Als je de worp niet kunt of wilt gebruiken, kun je opnieuw gooien door weer op de dobbelsteen te klikken. Dit kost je dan wel een beurt.
zetten
Als de dobbelsteen rood is en stil ligt, kun je een vlakje het aantal ogen dat gegooid is verzetten. Klik eerst op een eigen vlakje. Dat vlakje krijgt een groene knipperende rand. De vlakjes waar je naar toe kunt krijgen een rood knipperende rand. Klik op een rondje met een rood knipperende rand. Je naam komt dan op dat vlakje.
Het knipperen stopt vanzelf na 10 seconden. Je kunt het ook stoppen door op een ander vlakje te klikken.
Twee spelers kunnen niet tegelijk een zet doen. Als een andere speler aan het zetten is, zul je even moeten wachten.
Je zult merken dat je je vlakjes niet kunt verplaatsen naar een vlakje dat lager op de berg ligt.
De vlakjes van je startplek tellen niet mee voor de verplaatsing. Ook vlakjes van andere spelers met een bescherming tellen niet mee. Vlakjes van jezelf met een bescherming tellen dus wel mee.
een andere speler slaan
Als het vlakje waar je naar toe gaat van een andere speler is, wordt het vlakje van de andere speler terug gezet naar één van zijn of haar startvlakken.
blokkades
Op sommige vlakjes staan blokkades. Je kunt niet voorbij een blokkade spelen. Als je precies het juiste aantal ogen gooit om op de blokkade uit te komen, kun je die pakken. Je moet dan de blokkade ergens anders op een leeg vlakje zetten. Dit kan niet op de onderste ring. Je mag ook geen blokkade op een vlakje zetten als er op vlakje ernaast al een blokkade staat.
beschermingen
Soms komt er op een willekeurige lege plek in het speelveld een bescherming (groene kegel). Die kun je pakken en sparen. In het scherm rechtsonder staat een stapeltje beschermingen. En ook bij je startplek staan groene kegels.
Je kunt een bescherming op één van je vlakjes plaatsen. Andere spelers kunnen jouw vlakje dan niet slaan.
Het is geen blokkade, dus je kunt wel je vlakje langs een bescherming verplaatsen. De vlakjes van andere spelers met een bescherming tellen zelfs niet mee voor de verplaatsing. Je eigen vlakjes met een bescherming tellen dus wel mee voor de verplaatsing.
Om een bescherming te plaatsen klik je op de groene kegel(s) bij je startplek of op het scherm rechtsonder. Klik vervolgens op één van je eigen vlakjes. Als je je bedenkt, kun je nog een keer op een groene kegel klikken.
Als je een vlakje waar je een bescherming op staat verplaatst, verliest het de bescherming.
dobbel bonussen
Op sommige grijze vlakjes staat een cijfer. Als je een vlakje pakt met een cijfer krijg je zoveel extra beurten als op dat vlakje staat. Soms verschijnen er twee nieuwe vlakjes met een cijfer op een willekeurige lege plaats.
tunnels
In het speelveld zijn nu een aantal geheimzinnige tunnels aanwezig. Een tunnel heeft twee ingangen, die allebei dezelfde letter hebben. Als je precies het juiste aantal ogen gooit, kun je een tunnel ingaan. Je vlakje komt op de plaats van de andere ingang te staan. De tunnel verdwijnt dan en wordt op een willekeurige plek ergens anders weer opnieuw geplaatst.
Soms is het zeer voordelig om een tunnel in te gaan, maar soms ook niet. Kijk dus eerst goed waar je terecht komt, als je een tunnel in gaat !
En natuurlijk moet je ook oppassen dat er iemand uit een tunnel kan komen !
een vlakje binnen brengen
Als je precies het juiste aantal ogen gooit om je vlakje naar de top te verplaatsen, kun je je vlakje binnenbrengen bij [TTT]. Je krijgt er dan een punt bij.
beurten lenen
Als je beurten op zijn kun je nu beurten lenen bij de bank. De bank staat in het noord-oosten van de wereld. Door op de blokjes op de balie te klikken ontvang je vijf extra beurten. Je krijgt dan ook een schuld van zes beurten. Je schuld wordt aangeven met rode dobbelsteentjes.
Zolang je een schuld hebt ontvang je bij het uitdelen van de beurten geen beurt, maar wordt je schuld met één blokje verminderd. Je kunt een maximale schuld van 25 beurten hebben.
Waarschuwing 1: beurten lenen kost beurten. Je moet voor iedere vijf beurten die je leent er zes terugbetalen.
Waarschuwing 2: zolang je een schuld hebt, kun je je laatste vlakje niet binnenbrengen bij [TTT]. Wacht tot je schuld is afgelost.
kleur van de vlakjes en de tekstkleur
Je kunt altijd de kleur van jouw vlakjes wijzigen door op een kleur te klikken op het kleurenpalet dat ergens in het midden van de wereld staat.
De tekstkleur kun je aanpassen door op één van de grote letters A te klikken.
top tien
In de wereld staat de top 10 van de spelers. Hier kun je zien hoeveel punten de andere spelers hebben binnengebracht in de snelste tijd.
strategie
Wat de beste strategie is, zul je zelf moeten bepalen. Je kunt wat beurten opsparen om zo sneller naar boven te kunnen. Je hoeft ook niet meteen te zetten als je met de dobbelsteen gegooid hebt. Je kunt eerst even afwachten tot je die zet doet.
extra commando's
Je kunt de bot nog een extra commando geven. Je kunt dit het beste doen door aan [TTT] te fluisteren.
/score
Geeft je de scorelijst van alle spelers in de chat.
/score10
Geeft je een overzicht van de totale afstand die een speler nog moeten afleggen om alle tien de vlakjes binnen te krijgen.
bonussen en beschermingen
Hierboven staat dat de dobbel bonussen en de beschermingen "soms" verschijnen. Dit is niet willekeurig. Iedere keer nadat er 35 keer met een dobbelsteen is gegooid, verschijnen er twee dobbel bonussen en een bescherming. Dus als er meer gespeeld wordt, komen er ook meer bonussen en beschermingen.
iedere maand opnieuw
Ik verwacht dat een compleet spel zo ongeveer een maand zal duren. Daarom zijn we van plan om op iedere eerste van de maand een nieuw spel te starten.
dank
Ik wil Wilma bedanken voor het inrichten van de wereld. Zij heeft samen met Emmanuel opbouwende kritiek en goede ideeën gegeven. Ook dank aan Emmanuel voor het beschikbaar stellen van deze wereld.
testen
Hoewel het spel goed werkt, kan het zijn dat de bot niet altijd beschikbaar is, om nog wat verbeteringen aan te brengen. Ook hoor ik het graag als je nog commentaar en ideeën hebt.
tot slot
Ten slotte wens ik iedereen veel speelplezier.
Frits Regtien (Fritsr)
© april 2010 by First Software